ภาพเด่นประจำวัน NASA 2014-04-21

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2014 April 21

Massive Nearby Spiral Galaxy NGC 2841

NGC 2841กาแล็กซีขนาดใหญ่ในระยะใกล้

Image Credit: Hubble, Subaru; Composition & Copyright: Robert Gendler

หนึ่งในกาแล็กชีที่เรารู้จักที่มีขนาดใหญ่มากซึ่งเป็นกาแล็กซีก้นหอยไม่มีคานกลาง (unbarred spiral galaxy) มีระยะทางประมาณ 46 ล้านปีแสง โดยสามารถสังเกตได้จากกลุ่มดาวหมึใหญ่ ซึ่งภาพนี้จะแสดงให้เห็นถึงบริเวณใจกลางของกาแล็กซีที่มีความคมชัดและงดงาม ตรงตรงกลางที่เราเรียกกันว่า นิวเคลียส จะมีสีออกเป็นสีเหลืองและบริเวณรอบๆ ขอบจานของมันนั้นจะเต็มไปด้วยฝุ่นเล็กๆ มากมาย และบริเวณดาวพื้นที่ที่มีสีชมพูนั้นเป็นดาวฤกษ์ที่กำลังเริ่มมีการก่อตัวขึ้น ซึ่งอยู่รวมกันเป็นหย่อมๆ โดยกาแล็กซีนี้มีการหมุนและความหนาแน่นมากที่บริเวณแขน ดาวที่เกิดขึ้นมีทั้งขนาดใหญ่และขนาดเล็กซึ่งอาจเป็นดาวฤกษ์ที่กำลังก่อตัวขึ้นใหม่มากมาย กาแล๊กซีนี้มีขนาดเส้นผ่าศูนย์กลางมากกว่า 150,000 ปีแสง ซึ่งมีขนาดใหญ่มากกว่ากาแล๊กซีของเรา โดยภาพได้นี้จากการถ่ายโดยกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิลขนาดเส้นผ่านศูนย์กลาง 2.4 เมตร และกล้องโทรทรรศน์ซูบารุ (Subaru Telescopes) เป็นกล้องสะท้อนแสง มีขนาดเส้นผ่าศูนย์กลางของกระจกหลัก 8.2 เมตร ตั้งอยู่ที่ เขามัวนาเคีย (Mauna Kea) บนเกาะฮาวาย สหรัฐอเมริกา เป็นภาพในช่วงคลื่นรังสีเอ็กซ์ แสดงให้เห็นถึงการหมุน การระเบิด แก๊สร้อนบริเวณโดยรอบขอบกาแล็กซี NGC 2841ซึ่งถือว่าอาจเป็นต้นกำเนิดของดาวฤกษ์ใหม่ได้

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: It is one of the more massive galaxies known. A mere 46 million light-years distant, spiral galaxy NGC 2841 can be found in the northern constellation of Ursa Major. This sharp view of the gorgeous island universe shows off a striking yellow nucleus and galactic disk. Dust lanes, small, pink star-forming regions, and young blue star clusters are embedded in the patchy, tightly wound spiral arms. In contrast, many other spirals exhibit grand, sweeping arms with large star-forming regions. NGC 2841 has a diameter of over 150,000 light-years, even larger than our own Milky Way and captured by this composite image merging exposures from the orbiting 2.4-meter Hubble Space Telescope and the ground-based 8.2-meter Subaru Telescope. X-ray images suggest that resulting winds and stellar explosions create plumes of hot gas extending into a halo around NGC 2841.

Tomorrow's picture: massive galaxies