ภาพเด่นประจำวัน NASA 2014-04-08

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2014 April 8

M42: Inside the Orion Nebula

ภายในเนบิวลานายพราน

Image Credit: R. Villaverde, Hubble Legacy Archive, NASA

เนบิวลายักษ์ในกลุ่มดาวนายพราน เป็นเนบิวลาที่มีขนาดใหญ่ที่ถูกรายล้อมไปด้วยดาวฤกษ์เกิดใหม่ เนบิวลานี้อาจจะเป็นเนบิวลาที่มีชื่อเสียงมากที่จากเนบิวลาทั้งหมด ซึ่งเป็นเนบิวลาแก๊สเรืองแสงออกมารอบๆ ท่ามกลางเนบิวลามีดาวฤกษ์ร้อนอายุน้อยกำลังถือกำเนิดขึ้นซึ่งอยู่ห่างราวๆ 1,500 ปีแสง ซึ่งอยู่ในภาพข้างต้นได้จากการถ่ายภาพโดยกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิล ซึ่งจะเห็นแผ่นของแก๊สและฝุ่นเล็กๆ ที่ปรากฏให้เห็นได้อย่างชัดเจน โดยเนบิวลานายพรานนี้สามารถพบเห็นได้ด้วยตาเปล่าซึ่งสามารถสังเกตได้อย่างชัดเจนและง่ายดาย โดยจะอยู่ใกล้เคียงกับดาวฤกษ์สามดวงซึ่งเรียกว่าเข็มขัดของกลุ่มดาวนายพรานที่เป็นที่รู้จักกันดี นอกจากนี้ยังมีกระจุกดาวฤกษ์ที่สดใสที่เรารู้จักกันในรูปสี่เหลี่ยมคางหมูที่อยู่ในเนบิวลานายพราน ซึ่งอาจอยู่ในหลายรูปแบบ อาจเป็นดาวฤกษ์ทีี่กำลังถือกำเนิด แก๊สไฮโดเจน ดาวฤกษ์แก๊สร้อนอายุน้อย หรือดาวฤกษ์ที่อาจจะพ่นแก๊สออกมาด้วยความเร็วสูงมาก เนบิวลานี้ถูกเรียกว่า M42 หรือ เนบิวลานายพรานนั่นเอง โดยมีเนื้อที่คลอบคลุมประมาณ 40 ปีแสง และอยู่ในบริเวณขอบแขนของกาแล็กซีทางช้างเผือกของเรา

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: The Great Nebula in Orion, an immense, nearby starbirth region, is probably the most famous of all astronomical nebulas. Here, glowing gas surrounds hot young stars at the edge of an immense interstellar molecular cloud only 1500 light-years away. In the above deep image composite in assigned colors taken by the Hubble Space Telescope wisps and sheets of dust and gas are particularly evident. The Great Nebula in Orion can be found with the unaided eye near the easily identifiable belt of three stars in the popular constellation Orion. In addition to housing a bright open cluster of stars known as the Trapezium, the Orion Nebula contains many stellar nurseries. These nurseries contain much hydrogen gas, hot young stars, proplyds, and stellar jets spewing material at high speeds. Also known as M42, the Orion Nebula spans about 40 light years and is located in the same spiral arm of our Galaxy as the Sun.

Astrophysicists: Browse 750+ codes in the Astrophysics Source Code Library
Tomorrow's picture: ring ring