ภาพเด่นประจำวัน NASA 2014-02-24

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2014 February 24

The Cloudy Cores of Active Galaxies

แก่นดาราจักรกัมมันต์

Image Credit: NASA's GSFC, W. Steffen (UNAM)

หากเราสามารถเดินทางไปใจกลางของดาราจักรกัมมันต์ จะเป็นเช่นไร? เราเชื่อว่าในใจกลางของกาแล็กซีส่วนมากจะมีหลุมดำมวลนับล้านเท่าของดวงอาทิตย์ อวกาศรอบๆ หลุมดำขนาดยักษ์เหล่านี้อาจจะไม่ได้เป็นเพียงพื้นที่ว่างเปล่า แต่กระพริบไปด้วยสีสันมากมาย เรียกว่า นิวเคลียสดาราจักรกัมมันต์ (Active Galactic Nuclei - AGN) วีดีโอเบื้องบนเป็นการจำลองว่าแก่นดาราจักรกัมมันต์อาจจะมีหน้าตาเป็นอย่างไร AGN ส่วนมากจะมีจานรวมมวล และพวยก๊าซที่ปล่อยอนุภาคประจุเข้าไปสู่เอกภพโดยรอบ ล่าสุด เราพบว่ากลุ่มเมฆฝุ่นและก๊าซที่โคจรรอบๆ หลุมดำ มีความหนาแน่นมากเสียจนสามารถบังได้แม้กระทั่งแสงจากรังสีเอกซ์ การหรี่ลงของรังสีเอกซ์เหล่านี้ซึ่งอาจจะเกิดขึ้นเพียงไม่กี่ชั่วโมง หรือนานนับปี ได้ถูกบันทึกเอาไว้โดยยานสำรวจ Rossi X-ray Timing Explorer (RXTE) จากโครงการการสำรวจร่วมทศวรรษโดย NASA

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: What would it look like to travel to the center of an active galaxy? Most galactic centers are thought to house black holes millions of times more massive than our Sun. The spaces surrounding these supermassive black holes may be far from dormant, however, flickering in many colors and earning the entire object class the title of Active Galactic Nuclei (AGN). Pictured above is a video illustrating how an active galactic nucleus may appear up close. AGN typically sport massive accretion disks feeding the central black hole, as well as powerful jets shooting electrically charged matter far into the surrounding universe. Clouds of gas and dust seen orbiting the central black holes have recently been found to be so dense that they intermittently eclipse even penetrating x-rays from reaching us. These X-ray dimming events, as short as hours but as long as years, were detected in an analysis encompassing over a decade of data taken by the NASA's orbiting Rossi X-ray Timing Explorer (RXTE).

Tomorrow's picture: sister threads