ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-12-02

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 December 2

Comet Lovejoy Before Galaxy M63

ดาวหางเลิฟจอยเคียงกาแล็กซี M63

Image Credit & Copyright: Damian Peach

ภาพของดาวหางเลิฟจอยถูกบันทึกไว้ขณะที่เคลื่อนที่ผ่านกาแล็กซีกังหัน (M63) เมื่อสัปดาห์ที่ผ่านมา ดาวหางดวงนี้เพิ่งถูกค้นพบได้เพียงสามเดือนเท่านั้นและช่วงนี้กำลังเข้าสู่ช่วงที่ดาวหางดวงนี้จะสว่างที่สุดอีกด้วย เป็นโอกาสที่ดีสำหรับผู้ที่สนใจหรือวางแผนที่จะสังเกตการณ์ดาวหางเลิฟจอย (comet lovejoy C/2013 R1) ซึ่งสามารถใช้อุปกรณ์พื้นฐานเช่น กล้องสองตา หรือกล้องโทรทรรศน์ขนาดเล็กสังเกตการณ์ได้ โดยสามารถสังเกตได้จากบริเวณซีกโลกเหนือ เล็งกล้องขึ้นไปยังท้องฟ้าบริเวณใกล้ ๆ กับกลุ่มดาวหมีใหญ่ก่อนรุ่งสาง ก็จะสามารถเห็นดาวหางดวงนี้ได้อย่างไม่ยากเย็นนัก จากภาพจะเห็นว่าขณะนี้ดาวหางเลิฟจอยมีโคม่าสีเขียวขนาดใหญ่ และมีหางฝุ่นกับหางแก๊สแยกออกจากกันอย่างชัดเจนและสวยงาม ขณะนี้ดาวหางดวงนี้กำลังมุ่งหน้ากลับไปทางระบบสุริยะวงนอก คาดว่าจะมีเวลาสังเกตการณ์ดาวหางดวงนี้อีกไม่กี่สัปดาห์เท่านั้น อย่างไรก็ตามที่เห็นดาวหางเลิฟจอยอยู่เคียงกับกาแล็กซี M63 นั้น จริง ๆ แล้ว แสงสว่างของกาแล็กซีที่เห็นนั้นอยู่ห่างออกไปนับล้านปีแสงเลยทีเดียว

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: Comet Lovejoy was captured last week passing well in front of spiral galaxy M63. Discovered only three months ago and currently near its maximum brightness, Comet Lovejoy can be seen near the Big Dipper from dark northerly locations before dawn with the unaided eye. An unexpected rival to Comet ISON, C/2013 R1 (Lovejoy), pictured above, is currently sporting a large green coma and a beautifully textured ion tail. Comet Lovejoy is now headed back to the outer Solar System but should remain a good site in binoculars for another few weeks. Conversely, spiral galaxy M63, lies far in the distance and is expected to remain stationary on the sky and hold its relative brightness for at least the next few million years.

Late ISON News: The continuing saga of Comet ISON | In memoriam
Tomorrow's picture: colorful clouds