ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-11-20

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 November 20

Heavy Black Hole Jets in 4U1630-47

ไอพ่นจากหลุมดำยักษ์

Illustration Credit: NASA, CXC, M. Weiss

อะไรคือ ไอพ่นออกจากหลุมดำ เกิดมาจากอะไร หลุมดำจำนวนมากในระบบดาวฤกษ์ถูกล้อมรอบโดยดิสก์ของก๊าซและพลาสมา  ดึงดูดด้วยแรงโน้มถ่วง จากดาวคู่ที่อยู่ใกล้ๆ บางส่วนของวัสดุนี้หลังจากที่เข้าใกล้หลุมดำลงเอยด้วยการถูกขับออกจากระบบดาวในรูปแบบไอพ่นของอนุภาค ที่เล็ดลอดออกมาจากแกนของหลุมดำ หลักฐานล่าสุดบ่งชี้ว่าไอพ่นเหล่านี้ไม่เพียงแค่ประกอบด้วยอิเล็กตรอนและโปรตอนเท่านั้น แต่ยังมีนิวเคลียสของธาตุหนัก เช่น เหล็กและนิกเกิลอีกด้วย นักดาราศาสตร์ค้นพบมวลสารเหล่านี้ในระบบดาว 4U1630-47 โดยการใช้เครื่องมือขนาดกะทัดรัด CSIRO ของกล้องโทรทรรศน์วิทยุในภาคตะวันออกของประเทศออสเตรเลียและดาวเทียม XMM - นิวตัน ขององค์การอวกาศยุโรป พบว่าระบบดาวฤกษ์ 4U1630-47 ดังภาพข้างต้นเป็นภาพวาดการแสดงออกของศิลปินที่มีดาวสีฟ้า ขนาดใหญ่อยู่ด้านขวาและไอพ่นที่เล็ดลอดออกมาจากหลุมดำในศูนย์กลางของขอบฟ้าเหตการณ์ทางด้านซ้าย แม้ว่าระบบดาวฤกษ์ 4U1630-47 เป็นความคิดที่มีเพียงหลุมดำขนาดเล็ก (ไม่กี่เท่าของมวลดวงอาทิตย์ของเรา) แต่ความหมายของผลลัพธ์ระบบที่มีขนาดใหญ่ : แสดงว่าหลุมดำที่มีขนาดใหญ่อาจจะสร้างไอพ่น ของนิวเคลียสจำนวนมากในกาแล็กซี

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: What are black hole jets made of? Many black holes in stellar systems are surely surrounded by disks of gas and plasma gravitationally pulled from a close binary star companion. Some of this material, after approaching the black hole, ends up being expelled from the star system in powerful jets emanating from the poles of the spinning black hole. Recent evidence indicates that these jets are composed not only electrons and protons, but also the nuclei of heavy elements such as iron and nickel. The discovery was made in system 4U1630-47 using CSIRO’s Compact Array of radio telescopes in eastern Australia, and the European Space Agency's Earth-orbiting XMM-Newton satellite. The 4U1630-47 star system is depicted above in an artist's illustration, with a large blue star on the right and jets emanating from a black hole in the center of the accretion disc on the left. Although the 4U1630-47 star system is thought to contain only a small black hole -- a few times the mass of our Sun -- the implications of the results may be larger: that black holes of larger sizes might also be emitting jets of massive nuclei into the cosmos.

Click Hyperspace: Random APOD Generator
Tomorrow's picture: open space