ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-10-20

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 October 20

Three Galaxies and a Comet

สามสหายกาแล็กซีกับดาวหาง

Image Credit & Copyright: Miloslav Druckmuller (Brno University of Technology)

ภาพที่ทุกท่านเห็นอยู่นี้ ถือเป็นผลงานการบันทึกภาพที่มีความลงตัวเอามาก ๆ ความมหัศจรรย์ของภาพนี้มันอยู่ที่การรวมเอาดาวหางและกาแล็กซีทั้งสามเข้ามาอยู่ในภาพเดียวกัน ซึ่งวิวทิวทัศน์ยามค่ำคืนอันน่าประทับใจนี้ถูกถ่ายจากเมืองปาตาโกเนีย (Patagonia) ประเทศอาร์เจนตินา ดาวหางดังกล่าวคือดาวหางแมกนอต (Comet McNaught) ดาวหางสว่างใหญ่ของปี พ.ศ. 2550 ด้วยแกนกลางที่มีความสว่างมากประกอบกับหางที่พาดยาวจนสามารถชื่นชมความสวยงามของมันได้แม้มองด้วยตาเปล่า อีกทั้งใจกลางกาแล็กซีทางช้างเผือกที่กำลังขึ้นพ้นขอบฟ้าได้ไม่นาน ส่วนที่สังเกตเห็นเป็นฝ้าบาง ๆ สีขาวขุ่นนั้นเป็นกาแล็กซี่เพื่อนบ้านของเราเอง เมฆแมเจลแลนใหญ่และเล็ก ที่สามารถเห็นได้ในเฉพาะซีกโลกใต้เท่านั้น (ประมาณตั้งแต่ละติจูด 7 องศาลงไป) สำหรับผู้ที่สนใจที่จะสังเกตการณ์ดาวหางสว่างใหญ่ที่กำลังจะปรากฏให้เห็นในช่วงปลายเดือนพฤศจิกายน 2556 นี้ สามารถเฝ้าสังเกตการณ์ดาวหางที่มีชื่อว่า ดาวหางไอซอน (Comet Ison) ได้โดยสามารถติดตามข่าวสารจากสถาบันวิจัยดาราศาสตร์ได้ตามเว็บไซด์ www.narit.or.th ได้ ทางสถาบันฯ จะติดตามและเผยแพร่ข้อมูลอาทิเช่น ความสว่าง และตำแหน่งที่สามารถสังเกตได้ ณ ช่วงเวลาดังกล่าว

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: Diffuse starlight and dark nebulae along the southern Milky Way arc over the horizon and sprawl diagonally through this gorgeous nightscape. The breath-taking mosaic spans a wide 100 degrees, with the rugged terrain of the Patagonia, Argentina region in the foreground. Along with the insider's view of our own galaxy, the image features our outside perspective on two irregular satellite galaxies - the Large and Small Magellanic Clouds. The scene also captures the broad tail and bright coma of Comet McNaught, the Great Comet of 2007. Currently, many sky enthusiasts are following the development of Comet ISON, a comet which might become the Great Comet of 2013.

Tomorrow's picture: saturn below