ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-10-19

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 October 19

Sh2-155: The Cave Nebula

เนบิวลาถ้ำ
Image Credit & Copyright: Jimmy Walker

Skyscape ภาพนี้มีสีสันที่เต็มไปด้วยฝุ่นเรืองแสงสีแดงจากบริเวณ SH2-155 ใน Sharpless Catalog เนบิวลาถ้ำอยู่ห่างออกไปประมาณ 2,400 ปีแสงและมีความกว้างกว่า 10 ปีแสง วางตัวในแนวระนาบของทางช้างเผือกบริเวณตอนเหนือของกลุ่มดาว Cepheus การสำรวจทางดาราศาสตร์เผยให้เห็นว่ามันได้ก่อตัวขึ้นในขอบเขตของเมฆโมเลกุลใกล้ดาว Cepheus ชนิด B และดาวสีฟ้าของกลุ่มดาว Cepheus ชนิด OB  ขอบสว่างของก๊าซไฮโดรเจนไอออไนซ์เป็นแหล่งพลังงานที่ แผ่รังสีจากดาวฤกษ์สีฟ้าที่ร้อนมาก ชนิด O ตรงกลางของภาพ การแผ่รังสีของก็าซไอออนไนซ์ด้านหน้ามีแนวโน้มที่จะยุบตัวลงและก่อตัวเป็นดาวฤกษ์ดวงใหม่อยู่ภายใน ซึ่งเป็นขนาดที่เหมาะสมสำหรับอนุบาลดาวฤกษ์

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: This colorful skyscape features the dusty, reddish glow of Sharpless catalog emission region Sh2-155, the Cave Nebula. About 2,400 light-years away, the scene lies along the plane of our Milky Way Galaxy toward the royal northern constellation of Cepheus. Astronomical explorations of the region reveal that it has formed at the boundary of the massive Cepheus B molecular cloud and the hot, young, blue stars of the Cepheus OB 3 association. The bright rim of ionized hydrogen gas is energized by the radiation from the hot stars, dominated by the bright blue O-type star above picture center. Radiation driven ionization fronts are likely triggering collapsing cores and new star formation within. Appropriately sized for a stellar nursery, the cosmic cave is over 10 light-years across.

Tomorrow's picture: four across