ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-10-15

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 October 15

The Great Carina Nebula

เนบิวลาใหญ่ในกระดูกงูเรือ

Image Credit & Copyright: Lorand Fenyes

กลุ่มดาวกระดูกงูเรือ (Carina) เป็นกลุ่มดาวขนาดใหญ่โดดเด่นที่สามารถสังเกตได้ชัดเจน (สามารถสังเกตเห็นกลุ่มดาวได้ทั้งกลุ่ม) ในบริเวณซีกฟ้าใต้ ประเทศไทยเองก็สามารถสังเกตเห็นบางบริเวณของกลุ่มดาวนี้ได้ โดยหันหน้าไปทางทิศใต้เราจะสังเกตเห็นดาวฤกษ์สว่างดวงหนึ่งชื่อว่า ดาวคาโนปุส (Canopus) ซึ่งอยู่ทางทิศใต้ของโปรซิออน (Procyon) และดาวซิริอุส (Sirius) ภายในกลุ่มดาวกระดูกงูเรือนี้มีเนบิวลาขนาดใหญ่ที่ชื่อว่า เนบิวลากระดูกงูเรือ หรือที่เรียกกันว่าเนบิวลาใหญ่ในกระดูกงูเรือ (The Great Carina Nebula ) ดังภาพข้างต้น ซึ่งอยู่ห่างจากโลกเป็นระยะทางประมาณ 7,500 ปีแสง ภายในเนบิวลานี้ประกอบด้วยดาวฤกษ์ขนาดใหญ่ (มีมวลมากกว่าดวงอาทิตย์ไม่น้อยกว่า 50 ถึง 100 เท่า) นับสิบดวง ณ บริเวณใจกลางของกาแล็กซีนั้นมีฝุ่นและแก๊สที่หนาทึบที่เป็นแหล่งกำเนิดดาวฤกษ์จำนวนมาก  ทั้งนี้ภายในเนบิวลากระดูกงูเรือนั้นมีดาวฤกษ์ที่นักดาราศาสตร์ให้ความสนใจและเฝ้าศึกษามากดาวฤกษ์ดวงหนึ่งชื่อว่า  ดาวอีต้า คารินี (Eta Carinae) ซึ่งมีมวลมากกว่าดวงอาทิตย์ถึง 100 เท่า ที่ระดับมวลดังกล่าวนักดาราศาสตร์จึงจัดให้ดาวดวงนี้อยู่ในประเภทดาวฤกษ์มวลมาก เมื่อถึงวาระสุดท้ายหรือถึงเวลาที่ดาวดวงนี้สิ้นอายุขัย ความร้อนแลความดันมหาศาลที่เกิดขึ้นภายในดาวจะทำให้เกิดการระเบิดใหญ่ที่เรียกว่า ซุปเปอร์โนวาขึ้น ถึงเวลานี้ดาวทั้งดวงจะฉีกออกเป็นธุลีและสาดเศษส่วนของดาวออกไปในอวกาศด้วยความเร็วที่สูงมาก

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: A jewel of the southern sky, the Great Carina Nebula, also known as NGC 3372, spans over 300 light-years, one of our galaxy's largest star forming regions. Like the smaller, more northerly Great Orion Nebula, the Carina Nebula is easily visible to the unaided eye, though at a distance of 7,500 light-years it is some 5 times farther away. This gorgeous telescopic portrait reveals remarkable details of the region's glowing filaments of interstellar gas and obscuring cosmic dust clouds. Wider than the Full Moon in angular size, the field of view stretches over 300 light-years across the nebula. The Carina Nebula is home to young, extremely massive stars, including the still enigmatic variable Eta Carinae, a star with well over 100 times the mass of the Sun. Eta Carinae is the brightest star near the image center, just left of the dusty Keyhole Nebula (NGC 3324). While Eta Carinae itself maybe on the verge of a supernova explosion, X-ray images indicate that the Great Carina Nebula has been a veritable supernova factory.

Tomorrow's picture: open space