ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-10-06

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 October 6

Hubble Remix: Active Galaxy NGC 1275

กาแล็กซี NGC 1275

Image Credit: Data - Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing - Al Kelly

กาแล็กซี NGC 1275 ครอบคลุมอาณาเขตกว่า 100,000 ปีแสงและอยู่ห่างประมาณ 230 ล้านปีแสง เป็นศูนย์กลางของสมาชิกที่โดดเด่นและมีขนาดใหญ่ในกระจุกกาแล็กซีเปอร์เซอุส ตามมุมมองตามธรรมชาติในช่วงความยาวคลื่นที่ตามองเห็นได้ กาแล็กซีนี้ยังเป็นแหล่งกำเนิดรังสีเอ็กซ์และคลื่นวิทยุอย่างมหาศาลเพราะมวลสารใน NGC 1275 ที่เกิดร่วมกันมากำลังตกเข้าไปในหลุมดำมวลมหาศาลที่แกนกลางของกาแล็กซี สีของภาพจากกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิลเก็บข้อมูลที่เป็นจุดเด่นของเศษเล็กเศษน้อยของกาแล็กซีและเส้นใยบางๆ ของก๊าซเรืองแสงที่มีความยาวถึง 20,000 ปีแสง เส้นใยยังคงมีอยู่ใน NGC 1275 แม้ว่าความวุ่นวายโกลาหลจากการชนกันของกาแล็กซีควรจะทำลายเส้นใยพวกนี้ไปแล้ว  อะไรเป็นเหตุที่ทำให้เส้นใยยังคงอยู่?  จากการสังเกตข้อมูลระบุว่าโครงสร้างสายใยที่ผลักออกจากศูนย์กลางของกาแล็กซีโดยหลุมดำและจะมีแรงที่เกิดขึ้นร่วมกันโดยสนามแม่เหล็กช่วยดึงสิ่งเหล่านี้ไว้นั่นเอง

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: Active galaxy NGC 1275 is the central, dominant member of the large and relatively nearby Perseus Cluster of Galaxies. Wild-looking at visible wavelengths, the active galaxy is also a prodigious source of x-rays and radio emission. NGC 1275 accretes matter as entire galaxies fall into it, ultimately feeding a supermassive black hole at the galaxy's core. This color composite image, recreated from archival Hubble Space Telescope data, highlights the resulting galactic debris and filaments of glowing gas, some up to 20,000 light-years long. The filaments persist in NGC 1275, even though the turmoil of galactic collisions should destroy them. What keeps the filaments together? Observations indicate that the structures, pushed out from the galaxy's center by the black hole's activity, are held together by magnetic fields. Also known as Perseus A, NGC 1275 spans over 100,000 light years and lies about 230 million light years away.

Note: How to find APOD Alternative Mirror Sites
Tomorrow's picture: Comet ISON Approaches