ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-10-04

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 October 4

The Densest Galaxy
Credit: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA), Jay Strader (Michigan St. Univ.) et al.

ที่เห็นสว่างที่สุดในภาพนั่นคือ M60 (NGC 4649) หรือ กาแล็กซีรูปวงรีขนาดยักษ์ ซึ่งบันทึกภาพจากกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิล M60 ถือว่าเป็นกาแล็กซีที่สว่างที่สุดเป็นอันดับสามบนกระจุกกาแล็กซีในกลุ่มดาวหญิงสาว ถัดมาคือบริเวณกลางภาพที่เห็นเป็นลูกกลม ๆ สีขาว นั่นก็คือ M60-UCD1 กาแล็กซีที่เรียกได้ว่ามีความหนาแน่นที่สุดบนกระจุกกาแล็กซีในกลุ่มดาวหญิงสาว โดยครึ่งหนึ่งมวลรวมทั้งหมดที่มีถึงสองพันล้านเท่าของมวลดวงอาทิตย์เมื่อเที่ยบกับรัศมีเพียง 80 ปีแสง ความหนาแน่นขนาดนี้ทำให้ดาวแต่ละดวงใน M60-UCD1 อยู่ใกล้กันมาก ๆ ซึ่งมากกว่าระยะทางระหว่างดาวเคราะห์ในระบบสุริยะเราถึง 25 เท่า อีกทั้งมีการปลดปล่อยรังสีเอ๊กซ์ (X-ray) บริเวณใจกลางของกาแล็กซีนี้ด้วย ทำให้นักดาราศาสตร์คาดการณ์ว่าน่าจะมีหลุมดำอยู่ในกาแลกซีนี้ด้วย

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: The bright core and outer reaches of giant elliptical galaxy M60 (NGC 4649) loom large at the upper left of this sharp close-up from the Hubble Space Telescope. Some 54 million light-years away and 120,000 light-years across, M60 is one of the largest galaxies in the nearby Virgo Cluster. In cosmic contrast, the small, round smudge at picture center is now recognized as an ultra-compact dwarf galaxy. Cataloged as M60-UCD1, it may well be the densest galaxy in the nearby universe. Concentrating half of its total mass of 200 million suns into a radius of only 80 light-years, stars in the inner regions of M60-UCD1 are on average 25 times closer together than in planet Earth's neighborhood of the Milky Way. Exploring the nature of M60-UCD1, astronomers are trying to determine if ultra-compact dwarf galaxies are the central remnants of larger galaxies that have been tidally stripped by gravitatonal encounters, or evolved as massive globular star clusters. Recently discovered, a bright X-ray source seen at its center could be due to a supermassive black hole. If so, that would favor a remnant galaxy origin for M60-UCD1.

Note: How to find APOD Alternative Mirror Sites
Tomorrow's picture: light-weekend