ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-10-03

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 October 3

M106 Close Up
Credit: Composite Image Data - Hubble Legacy Archive; Adrian Zsilavec, Michelle Qualls, Adam Block / NOAO / AURA / NSF
Processing - André van der Hoeven

เมื่อมองเข้าไปใกล้กับกลุ่มดาวหมีใหญ่ (Ursa Major) และล้อมรอบด้วยกลุ่มดาวสุนัขล่าเนื้อ (Canes Venatici) จะพบความมหัศจรรย์ของท้องฟ้าที่ถูกค้นพบในปี ค.ศ. 1781 โดยนักดาราศาสตร์ชาวฝรั่งเศสชื่อปิแอร์ เมเชน ซึ่งต่อมาได้ถูกบันทึกอยู่ในสารบบของเพื่อนเขาและเพื่อนร่วมงานที่ชื่อ ชาร์ลส์ เมสิเยร์ ตั้งชื่อว่า M106 กล้องโทรทรรศน์สมัยใหม่เผยให้เห็นว่ามันเป็นกาแล็กซีแบบกังหันมีความกว้างประมาณ 30,000 ปีแสง อยู่ไกลออกไปจากทางช้างเผือกเพียงประมาณ 21 ล้านปีแสง ดวงดาวมากมายพร้อมกับสายธารของฝุ่นที่โดดเด่นและแกนกลางที่สว่างสดใสนี้ ประกอบไปด้วยสีสันของกระจุกดาวสีฟ้าที่อ่อนเยาว์และสีแดงเป็นแหล่งอนุบาลดวงดาวเกิดใหม่ ฟูมฟักอยู่ตามบริเวณแขนของกาแล็กซี ภาพความละเอียดสูงของกาแล็กซีเป็น ข้อมูลจากกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิล ACS รวมกับข้อมูลภาพสีบ่งบอกว่า M106 หรือ NGC 4258 เป็นตัวอย่างที่ใกล้เคียงกับกาแล็กซีชนิด Seyfert และข้อมูลสเปกตรัมจากคลื่นวิทยุจนถึงรังสีเอกซ์แสดงให้เห็นว่ากาแล็กซีมีพลังงานถูกขับเคลื่อนด้วยมวลสารที่กำลังตกลงสู่หลุมดำขนาดใหญ่ตรงใจกลาง

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: Close to the Great Bear (Ursa Major) and surrounded by the stars of the Hunting Dogs (Canes Venatici), this celestial wonder was discovered in 1781 by the metric French astronomer Pierre Mechain. Later, it was added to the catalog of his friend and colleague Charles Messier as M106. Modern deep telescopic views reveal it to be an island universe: a spiral galaxy around 30 thousand light-years across located only about 21 million light-years beyond the stars of the Milky Way. Along with prominent dust lanes and a bright central core, this colorful composite image highlights youthful blue star clusters and reddish stellar nurseries that trace the galaxy's spiral arms. The high resolution galaxy portrait is a mosaic of data from Hubble's sharp ACS camera combined with groundbased color image data. M106 (aka NGC 4258) is a nearby example of the Seyfert class of active galaxies, seen across the spectrum from radio to X-rays. Energetic active galaxies are powered by matter falling into a massive central black hole.

Tomorrow's picture: pixels in space