ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-09-23

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 September 23

IC 4628: The Prawn Nebula

เนิบวลารูปกุ้ง (IC 4628: The Prawn Nebula
Credit: ESO; Acknowledgement: Martin Pugh

เนบิวลารูปกุ้ง (IC 4628: Prawn Nebula) เป็นเนบิวลาเปล่งแสงที่อยู่ห่างจากโลกเป็นระยะทางประมาณ 6,000 ปีแสง และมีเส้นผ่านศูนย์กลางประมาณ 250 ปีแสง เนบิวลานี้อยู่ใกล้กับดาวแอนทาเรสในกลุ่มดาวแมงป่อง ซึงอยู่ในระนาบของกาแล็กซีทางช้างเผือก โดยภายในเนบิวลานี้ประกอบด้วยดาวฤกษ์อายุน้อยขนาดใหญ่จำนวนมาก ที่แผ่พลังงานแม่เหล็กไฟฟ้าที่มีความยาวคลื่นอยู่ในช่วงอัลตราไวโอเลตเป็นแหล่งพลังงานความร้อนที่แผ่รังสีให้กับฝุนและแก๊สภายในเนบิวลา ทั้งนี้บริเวณที่สว่างในภาพเป็นผลจากการเรืองแสงของอะตอมไฮโดรเจน (ส่วนที่เป็นสีออกแดง) และอะตอมของธาตุอื่นๆ การเรืองแสงดังกล่าวก็เกิดขึ้นจากพลังงานความร้อนที่ได้รับจากดาวฤกษ์ภายในเนบิวลานั่นเอง ซึ่งสีสันต่างๆในภาพนั้นนอกจากจะมีความสวยงามแล้ว สีสันดังกล่าวยังสามารถบ่งบอกธาตุองค์ประกอบภายในของเนบิวลาได้

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: South of Antares, in the tail of the nebula-rich constellation Scorpius, lies emission nebula IC 4628. Nearby hot, massive stars, millions of years young, radiate the nebula with invisible ultraviolet light, stripping electrons from atoms. The electrons eventually recombine with the atoms to produce the visible nebular glow, dominated by the red emission of hydrogen. At an estimated distance of 6,000 light-years, the region shown is about 250 light-years across, spanning an area equivalent to four full moons on the sky. The nebula is also cataloged as Gum 56 for Australian astronomer Colin Stanley Gum, but seafood-loving astronomers might know this cosmic cloud as The Prawn Nebula.

Astrophysicists: Follow ASCL on Facebook, G+, or Twitter
Tomorrow's picture: big fluff