ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-09-06

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 September 6

The Quiet Sagittarius A*
Credit: X-ray - NASA / CXC / Q. Daniel Wang (UMASS) et al., IR - NASA/STScI

ภาพถ่ายแก๊สร้อนบริเวณรอบ ๆ หลุมดำซาจิสทาเรียสเอ (Sagittarius A* หรือ Sgr A*) ที่อยู่บริเวณใจกลางของกาแล็กซีทางช้างเผือก ในช่วงความยาวคลื่นรังสีเอ็กซ์ด้วยกล้องโทรทรรศน์อวกาศจันทรา (Chandar Space Telescope) โดยพิจารณาพื้นที่ในบริเวณกรอบสีเหลืองซึ่งมีความกว้างประมาณ 1-2 ปีแสง ที่บริเวณนี้เป็นดาวฤกษ์อายุน้อยใกล้หลุมดำ Sgr A* ที่แผ่รังสีในช่วงคลื่นรังสีเอ็กซ์ พบว่าหลุมดำ Sgr A* นั้นมีการดูดกลืนพลังงานประมาณ 1% ซึ่งถือว่าน้อยมาก ทำให้นักดาราศาสตร์เกิดความสงสัยว่าอาจจะมีกลไกบางอย่างที่ทำให้หลุมดำ Sgr A* นั้นไม่สามารถดูดกลืนแก๊สที่อยู่รอบๆ ให้ตกลงในหลุมดำได้ จึงทำให้มันมีพฤติกรรมสงบเงียบกว่าหลุมดำอื่นๆที่นักดาราศาสตร์ค้นพบ

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: Hot gas is hard to swallow. At least that seems to be true for the supermassive black hole at the center of our Milky Way Galaxy. Known as source Sagittarius A*, the Milky Way's black hole is centered in this infrared (red and yellow hues) and X-ray (blue) composite. Based on data from an extensive campaign of observations by the orbiting Chandra X-ray telescope, the diffuse emission surrounding the black hole is seen in the close-up inset, the inset field spanning about 1/2 light-year across the galactic center some 26,000 light-years away. Astronomers have found that the X-ray emission originates in hot gas drawn from the winds of massive young stars in the region. The Chandra data indicate that only about 1% or less of the gas within the black hole's gravitational influence ever reaches the event horizon, losing enough heat and angular momentum to fall into the black hole, while the rest of the gas escapes in an outflow. The result explains why the Milky Way's black hole is so quiet, much fainter than might be expected in energetic X-rays. It likely holds for most supermassive black holes in galaxies in the nearby Universe.

Tomorrow's picture: ice forests of Earth