ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-08-25

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 August 25

The Colliding Spiral Galaxies of Arp 271

การชนกันของกาแล็กซีกังหัน Arp 271

Credit & Copyright: Gemini Observatory, GMOS-South, NSF

สองกาแล็กซีนี้มาเป็นแบบนี้ได้อย่างไร? กาแล็กซีกังหัน  NGC 5426 และ NGC 5427 กำลังอยู่ในช่วงวิกฤติเพราะเคลื่อนเข้าใกล้กันมากเกินไปแล้วจะเกิดการชนกัน แต่ทั้งสองกาแล็กซีมีโอกาศรอดจากการชนกัน เมื่อกาแล็กซีมีการชนกันเกิดขึ้น กาแล็กซีที่มีขนาดใหญ่กว่าจะกลืนกินกาแล็กซีที่มีขนาดเล็กกว่า แต่อย่างไรก็ตาม ในสถานการณ์นี้กังหันของแต่ละกาแล็กซีจะเหยียดยาวและแผ่กว้าง ทำให้มีใจกลางมีขนาดเล็ก ปรากฏการณ์การชนกันนี้จะใช้เวลานานกว่าสิบล้านปี ดาวในกาแล็กซีทั้งหลายเหล่านี้มีความน่าจะเป็นที่จะไม่ชนกัน แต่ดาวฤกษ์ใหม่จะกำเนิดก๊าซในปลายกังหันเป็นผลจากแรงโน้มถ่วงไทด์ ภาพที่ได้จากข้างบนถ่ายไว้ด้วยกล้อง Gemini-South เส้นผ่านศูนย์กลาง 8 เมตร ประเทศซิลี แสดงรายละเอียดรอยเชื่อมของสะสารระหว่างทั้งสองกาแล็กซี เราทราบกันในนาม  Arp 271 รอยเชื่อมระหว่างสองกาแล็กซีนี้ยาวถึง 130,000 ปีแสง และอยู่ห่างจากเราออกไป 90 ล้านปีแสง ในกลุ่มดาวหญิงสาวมีการคลาดคะเนเอาไว้ว่า กาแล็กซีทางช้างเผือกของเราจะเกิดเหตุการณ์ชนระหว่างกาแล็กซีคล้ายๆกันนี้กับกาแล็กซีเพื่อนบ้านของเรากาแล็กซีแอนโดมีดาในอีกไม่กี่พันล้านปีข้างหน้า

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: What will become of these galaxies? Spiral galaxies NGC 5426 and NGC 5427 are passing dangerously close to each other, but each is likely to survive this collision. Typically when galaxies collide, a large galaxy eats a much smaller galaxy. In this case, however, the two galaxies are quite similar, each being a sprawling spiral with expansive arms and a compact core. As the galaxies advance over the next tens of millions of years, their component stars are unlikely to collide, although new stars will form in the bunching of gas caused by gravitational tides. Close inspection of the above image taken by the 8-meter Gemini-South Telescope in Chile shows a bridge of material momentarily connecting the two giants. Known collectively as Arp 271, the interacting pair spans about 130,000 light years and lies about 90 million light-years away toward the constellation of Virgo. Recent predictions hold that our Milky Way Galaxy will undergo a similar collision with the neighboring Andromeda Galaxy in a few billion years.

Tomorrow's picture: the pillow nebula?