ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-08-18

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 August 18

Skylab Over Earth

สกายแล็บเหนือโลก

Image Credit: Skylab, NASA

สกายแล็บ เคยเป็นห้องปฏิบัติการทางวิทยาศาสตร์ที่โคจรรอบโลก ถูกส่งขึ้นไปด้วยจรวด Saturn V ในเดือนพฤษภาคม 2516 ภาพข้างบนคือสกายแล็บทีมี่มนุษย์อวกาศของนาซ่าเคยไปเยี่ยมเยือนถึงสามครั้ง และมีบางคนอยู่นานถึงสองเดือนครึ่ง มีการทดสอบทางวิทยาศาสตร์หลายอย่างบนสกายแล็บ รวมทั้งการสังเกตการณ์ทางดาราศาสตร์ของรังสีอุลตาไวโอเลตและรังสีเอกซ์ ข้อมูลสังเกตการณ์บางอย่างมีค่าอย่างมากเกี่ยวกับดาวหาง  Kohoutek, ดวงอาทิตย์ของเรา และเกี่ยวกับปริศนาของรังสีเอกซ์ที่เกิดขึ้นในฉากหลังของเอกภพ สกายแล็บได้ตกลงมาสู่โลกในวันที่ 11 กรกฎาคม 2522

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: Skylab was an orbiting laboratory launched by a Saturn V rocket in May 1973. Skylab, pictured above, was visited three times by NASA astronauts who sometimes stayed as long as two and a half months. Many scientific tests were performed on Skylab, including astronomical observations in ultraviolet and X-ray light. Some of these observations yielded valuable information about Comet Kohoutek, our Sun and about the mysterious X-ray background - radiation that comes from all over the sky. Skylab fell back to earth on 1979 July 11.

Highlights of the 2013 Perseids Meteor Shower
Tomorrow's picture: noctilucent aurora