ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-08-03

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 August 3

Twisting with NGC 3718

ปิดไปกับ NGC3718

Image Credit & Copyright: Martin Pugh (Heaven's Mirror Observatory)

ต้องพิจารณาอย่างละเอียดกับภาพกลุ่มก๊าซสวยงามที่เปิดเผยกาแล็กซีที่น่ามหัศจรรย์ ของสองกาแล็กซีที่อยู่ใกล้และไกล โดยทั้งสองอยู่ในกลุ่มดาวหมีใหญ่ โดดเด่นที่สุดคือ  NGC 3718 ที่บิดล้อมรอบกาแล็กซีกังหันเห็นได้ชัดตรงกลางของภาพ  NGC 3718 เป็นกาแล็กซีแบบกังหันแบบมีแขนที่บิดเป็นเกลียวและยืดออกไป และระดาดาษไปด้วยกระจุกดาวฤกษ์เกิดใหม่สีน้ำเงิน มีแถบฝุ่นที่บังพื้นที่ตรงกลางที่มีสีเหลืองของมัน ห่างออกไปทางขวา 150 ปีแสง คือกาแล็กซีแบบกังหันขนาดใหญ่ NGC 3729 ที่เหมือนกับว่าทั้งสองกาแล็กซีนี้กำลังเคลื่อนที่เข้าหากันด้วยแรงโน้มถ่วง สืบเนื่องมาจากการพบลักษณะแปลกๆของ NGC3718 ในขณะที่กาแล็กซีคู่นี้อยู่ห่างออกไป 52 ล้านปีแสง ยังมีวัตถุเด่นๆเช่นกลุ่มฮิกสัน 56 ก็สามารถพบได้เป็นกระจุกอยู่เหนือ NGC 3718 หรืออยู่ตรงด้านบนของภาพนี้เอง กลุ่มฮิกสัน 56 นี้ ประกอบไปด้วย 5 กาแล็กซีที่เคลื่อนเข้าหากัน และอยู่ห่างไกลออกไป 400 ล้านปีแสง ภาพนี้ถูกเลือกมาแสดงเนื่องจากชนะการประกวดในงาน David Malin Astrophotography Competition 2013

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: A careful look at this colorful cosmic snapshot reveals a surprising number of galaxies both near and far toward the constellation Ursa Major. The most striking is NGC 3718, the warped spiral galaxy near picture center. NGC 3718's spiral arms look twisted and extended, mottled with young blue star clusters. Drawn out dust lanes obscure its yellowish central regions. A mere 150 thousand light-years to the right is another large spiral galaxy, NGC 3729. The two are likely interacting gravitationally, accounting for the peculiar appearance of NGC 3718. While this galaxy pair lies about 52 million light-years away, the remarkable Hickson Group 56 can also be seen clustered above NGC 3718, near the top of the frame. Hickson Group 56 consists of five interacting galaxies and lies over 400 million light-years away. This picture was chosen as the overall winner in the 2013 David Malin Astrophotography Competition.

Tomorrow's picture: Sunday's Childe