ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-07-30

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 July 30

The Eskimo Nebula from Hubble and Chandra

เนบิวลาเอสกิโมจากกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิลและจันทรา

Image Credit: X-ray: NASA/CXC/IAA-CSIC/N. Ruiz et al.; Optical: NASA/STScI

ปี .. 2330, นักดาราศาสตร์ วิลเลียม เฮอร์เซลค้นพบเนบิวลาเอสกิโม หากมองจากโลกเราจะเห็น  NGC 2392 คล้ายกันหัวของคนที่ล้อมรอบไปด้วยฮูดอะปาร์คา ในปี .. 2543 กล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิลได้ถ่ายภาพของเนบิวลาเอสกิโมในช่วงความยาวคลื่นแสง ในขณะที่กล้องโทรทรรศน์จันทราถ่ายในความยาวคลื่นรังสีเอกซ์ในปี .. 2550 ภาพข้างบนเกิดจากการรวมกันระหว่างสองช่วงคลื่น รังสีเอกซ์ได้ปลดปล่อยพลังงานจากก๊าซร้อนตรงกลางซึ่งแสดงให้เป็นเป็นสีชมพู ภาพนี้ได้นำมาเผยแพร่ในสัปดาห์ที่ผ่านมานี้เอง ในอวกาศเนบิวลาได้เปิดเผยกลุ่มก๊าซที่สลับซับซ้อนและยังไม่เป็นที่เข้าใจให้เราได้ศึกาษา และแน่นอนว่าเนบิวลาเอสกิโมเป็นเนบิวลาดาวเคราะห์อย่างไม่ต้องสงสัย และก๊าซที่เห็นข้างบนนี้เหมือนกับก๊าซที่อยู่เปลือกนอกของดวงอาทิตย์ของเรา ซึ่งมีอายุประมาณ  10,000 ปีแล้ว ส่วนร่องรอยของเส้นใยในชั้นในที่เห็นจากภาพกำลังถูกผลักออกด้วยแรงลมอนุภาคที่รุ่นแรงจากใจกลางดาว ส่วนนอกของจานนั้นประกอบไปด้วยเส้นใยที่ยาวอย่างผิดปกติ โดยยาวเกือบปีแสงเลยทีเดียว เนบิวลาเอสกิโมนี้มีการขยายตัวไปไกลถึง  1/3 ปีแสง และมันอยู่ในส่วนนอกของกาแล็กซีทางช้างเผือก ทั้งอยู่ห่างออกไปไกลจากเราถึง  3,000 ปีแสง ใกล้กับกลุ่มดาวคนคู่นั้นเอง

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: In 1787, astronomer William Herschel discovered the Eskimo Nebula. From the ground, NGC 2392 resembles a person's head surrounded by a parka hood. In 2000, the Hubble Space Telescope imaged the Eskimo Nebula in visible light, while the nebula was imaged in X-rays by the Chandra X-ray Observatory in 2007. The above combined visible-X ray image, with X-rays emitted by central hot gas and shown in pink, was released last week. From space, the nebula displays gas clouds so complex they are not fully understood. The Eskimo Nebula is clearly a planetary nebula, and the gas seen above composed the outer layers of a Sun-like star only 10,000 years ago. The inner filaments visible above are being ejected by strong wind of particles from the central star. The outer disk contains unusual light-year long orange filaments. The Eskimo Nebula spans about 1/3 of a light year and lies in our Milky Way Galaxy, about 3,000 light years distant, toward the constellation of the Twins (Gemini).

Tomorrow's picture: open space