ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-07-28

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 July 28

Hoag's Object: A Strange Ring Galaxy

วัตถุฮอก : กาแล็กซีวงแหวนแสนประหลาด

Image Credit: Credit: R. Lucas (STScI/AURA), Hubble Heritage Team, NASA

มีกาแล็กซีเดียวหรือสองกันแน่? คำถามนี้เกิดขึ้นเมื่อ .. 2493 เมื่อนักดาราศาสตร์ชื่อ อาร์ท ฮอก ค้นพบวัตถุแปลกประหลาดนอกกาแล็กซีของเรา ด้านนอกออกไปเป็นวงแหวนเกิดขึ้นจากดาวฤกษ์น้ำเงินสว่าง ในขณะตรงกลางมีดาวฤกษ์สีแดงที่อายุเก่าแก่ ระหว่างดาวสองแบบนี้คือช่องว่างที่เห็นได้ชัดว่ามืดสนิท วัตถุฮอกนี้เกิดขึ้นได้อย่างไรนั้นยังเป็นปริศนา ถึงแม้ว่าจะมีการค้นพบวัตถุที่คล้ายกันแต่ก็มีการยืนยันและระบุชื่อที่ถูกต้องเอาไว้แล้วว่าเป็นการกำเนิดของกาแล็กซีวงแหวน สมมติฐานของการกำเนิดกาแล็กซีวงแหวนและการชนกันของกาแล็กซีเมื่อหลายพันล้านปีก่อน รวมทั้งผลกระทบจากแรงโน้มโถ่งของแขนกาแล็กซีตรงกลางนั้นไม่สามารถนำมาอธิบายการเกิดของมันได้ ภาพข้างบนถ่ายไว้ด้วยกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิล ในเดือนกรกฎาคม .. 2544 ได้เปิดเผยลายละเอียดที่ไม่เคยค้นพบมาก่อนของวัตถุฮอก และมีการสังเกตผ่านคลื่นวิทยุเพื่อพิสูจย์ว่าวัตถุฮอกไม่ได้โตมาจากกาแล็กซีขนาดเล็กเมื่อพันล้านปีก่อน วัตถุฮอกมีเส้นผ่านศูนย์กลางประมาณ  100,000 ปีแสง และอยู่ห่างจากเราประมาณ  600 ล้านปีแสง ในกลุ่มดาวงู โดยความบังเอิญนี้ การมองเห็นเห็นช่องว่าง อยู่ตรงตำแหน่งหนึ่งนาฬิกา เป็นกาแล็กซีวงแหวนอีกอันที่อยู่ห่างไกลออกไป

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: Is this one galaxy or two? This question came to light in 1950 when astronomer Art Hoag chanced upon this unusual extragalactic object. On the outside is a ring dominated by bright blue stars, while near the center lies a ball of much redder stars that are likely much older. Between the two is a gap that appears almost completely dark. How Hoag's Object formed remains unknown, although similar objects have now been identified and collectively labeled as a form of ring galaxy. Genesis hypotheses include a galaxy collision billions of years ago and the gravitational effect of a central bar that has since vanished. The above photo taken by the Hubble Space Telescope in July 2001 revealed unprecedented details of Hoag's Object. More recent observations in radio waves indicate that Hoag's Object has not accreted a smaller galaxy in the past billion years. Hoag's Object spans about 100,000 light years and lies about 600 million light years away toward the constellation of the Snake (Serpens). Coincidentally, visible in the gap (at about one o'clock) is yet another ring galaxy that likely lies far in the distance.

Follow APOD on: Facebook (Daily) (Sky) (Spanish) or Google Plus (Daily) (River)
Tomorrow's picture: titan light and dark