ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-07-18

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 July 18

Hidden Galaxy IC 342

กาแล็กซีที่ถูกซ้อน IC 342

Image Credit & Copyright: Stephen Leshin

ขนาดที่คุ้นเคยที่มีขนาดใหญ่นี้ คือกาแล็กซีกังหันสว่างที่เป็นเพื่อนบ้านของเรา IC 342 อยู่ห่างออกไป 10 ล้านปีแสง อยู่ในกลุ่มดาวซีกฟ้าเหนือตรงบริเวณคอของกลุ่มดาวยีราฟ เนื่องจากการขยายตัวของเอกภพทำให้มันถูกบดบังและเห็นมันได้แค่ลางๆผ่านม่านหมู่ดาวฤกษ์ ก๊าซ และเมฆฝุ่นที่พาดผ่านระนาบของกาแล็กซีทางช้างเผือก ไม่เช่นนั้นแล้ว IC 342 จะเป็นกาแล็กซีที่โดดเด่นบนท้องฟ้ายามค่ำคืนของเราเลยทีเดียว ถึงแม้ว่า IC 342 จะมีแสงเลือนลางลอดผ่านกลุ่มเมฆในเอกภพ แต่ภาพถ่ายวัตถุท้องฟ้าอันไกลโพ้นได้บันทึกภาพฝุ่นของกาแล็กซี กระจุกดาวฤกษ์สีน้ำเงิน และบริเวณก่อกำเนิดดาวฤกษ์เรืองแสงสีชมพูที่ทอดยาวตามแขนของกังหันที่คดเคี้ยวไกลออกมาจากใจกลางของกาแล็กซีไว้ได้ IC 342 อาจจะมีการปะทุของการเกิดดาวฤกษ์ในบริเวณก่อกำเนิดดาวฤกษ์และมันอยู่ใกล้กันมากจนเพียงพอที่ทำให้มีแรงโน้มถ่วงสร้างกลุ่มกาแล็กซีท้องถิ่นและกาแล็กซีทางช้างเผือกขึ้น

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: Similar in size to large, bright spiral galaxies in our neighborhood, IC 342 is a mere 10 million light-years distant in the long-necked, northern constellation Camelopardalis. A sprawling island universe, IC 342 would otherwise be a prominent galaxy in our night sky, but it is hidden from clear view and only glimpsed through the veil of stars, gas and dust clouds along the plane of our own Milky Way galaxy. Even though IC 342's light is dimmed by intervening cosmic clouds, this deep telescopic image traces the galaxy's obscuring dust, blue star clusters, and glowing pink star forming regions along spiral arms that wind far from the galaxy's core. IC 342 may have undergone a recent burst of star formation activity and is close enough to have gravitationally influenced the evolution of the local group of galaxies and the Milky Way.

Interplanetary Group Photo op: Be sure to smile and wave at Saturn!
Tomorrow's picture: pixels in space