ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-07-15

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 July 15

The Sombrero Galaxy from Hale

กาแล็กซีหมวกปีกกว้างจากเฮล

Image Credit & Copyright: Caltech/Palomar Observatory/Paul Gardner, Salvatore Grasso, and Ryan Hannahoe

เกิดอะไรขึ้นในใจกลางของกาแล็กซีกังหันนี้? ชื่อกาแล็กซีหมวกปีกกว้างได้มาจากลักษณะของมันที่คล้ายคลึงกับหมวก หรือเรียกอีกชื่อคือ M104 มีลักษณะของแถบฝุ่นผงที่โดดเด่น พร้อมกับมีฮาโลของกลุ่มดาวฤกษ์ที่สว่าง ทั้งยังมีกระจุกดาวทรงกลมด้วย เหตุผลของการตั้งชื่อเป็นกาแล็กซีหมวกปีกกว้างนี้ยังเกิดจากการที่มันมีกลุ่มดาวฤกษ์ที่ตรงใจกลางมีขนาดใหญ่และแผ่ยื่นออกมาอย่างปิดปกติอีกด้วย และยังมีแถบฝุ่นผงที่สวยงามเห็นได้ในแผ่นจานตรงบริเวณขอบ มีดาวฤกษ์อายุมากหลายพันล้านดวงส่งผลให้เกิดการกระเจิงของแสงตรงโป่งในใจกลางของกาแล็กซีที่แผ่ออกมา สามารถเห็นได้จากด้านบนถ่ายโดยกล้องโทรทรรศน์เฮลขนาดเส้นผ่านศูนย์กลาง  200 นิ้ว เมื่อพิจารณาอย่างใกล้ชิดตรงโป่งในใจกลางพบว่าแสงมาจากกระจุกดาวทรงกลม  M104 เป็นวงแหวนฝุ่นที่น่าดึงดูดใจมากเนื่องจากมันเป็นแหล่งของดาวฤกษ์อายุน้อยจำนวนมากและดาวสว่างหลายๆดวง ทั้งยังแสดงรายละเอียดที่สลับซับซ้อนที่นักดาราศาสตร์ยังไม่สามารถอธิบายได้ แถวแถบบริเวณใจกลางของหมวกใบนี้เปล่งแถบสเปกตรัมแม่เหล็กไฟฟ้าออกมาและมีการคิดว่ามันคือแหล่งของหลุมดำขนาดใหญ่ด้วย กาแล็กซีหมวกปีกกว้างนี้อยู่ห่างออกไปห้าสิบล้านปีแสง เห็นได้ด้วยกล้องโทรทรรศน์ขนาดเล็กตรงกลุ่มดาวหญิงสาว

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: What's going on in the center of this spiral galaxy? Named the Sombrero Galaxy for its hat-like resemblance, M104 features a prominent dust lane and a bright halo of stars and globular clusters. Reasons for the Sombrero's hat-like appearance include an unusually large and extended central bulge of stars, and dark prominent dust lanes that appear in a disk that we see nearly edge-on. Billions of old stars cause the diffuse glow of the extended central bulge visible in the above image from the 200-inch Hale Telescope. Close inspection of the central bulge shows many points of light that are actually a href="globular_clusters.html">globular clusters. M104's spectacular dust rings harbor many younger and brighter stars, and show intricate details astronomers don't yet fully understand. The very center of the Sombrero glows across the electromagnetic spectrum, and is thought to house a large black hole. Fifty million-year-old light from the Sombrero Galaxy can be seen with a small telescope towards the constellation of Virgo.

Astrophysicists: Browse 600+ codes in the Astrophysics Source Code Library
Tomorrow's picture: old moon