ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-07-05

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 July 5

Globular Star Cluster NGC 6752

กระจุกดาวทรงกลม NGC 6752

Image Credit & Copyright: Damian Peach

ห่างออกไป  13,000 ปีแสง ในกลุ่มดาวนกยูงทางซีกฟ้าใต้ กระจุกดาวทรงกลม NGC 6752 อยู่ในบริเวณฮาโลของกาแล็กซีทางช้างเผือกของเรา NGC 6752 มีอายุมากว่าหนึ่งหมื่นล้านปี ที่เคลื่อนที่ตามกระจุกดาวโอเมกาเซ็นทรอรี และ 47 ทูแคเน เป็นสามกระจุกดาวทรงกลมที่สว่างที่สุดบนท้องฟ้าของเรา มันมีดาวมากกว่าหนึ่งแสนล้านดวงในทรงกลมและมีเส้นผ่านศูนย์กลางกว่า 100 ปีแสง กล้องโทรทรรศน์ได้ทำการสำรวจพบว่า NGC 6752 ได้สร้างความน่าสนใจเกี่ยวกับดาวฤกษ์ที่อยู่ใกล้กับแกนกลางอย่างมาก โดยดาวฤกษ์ที่อยู่ใกล้กับแกนกลางจะเป็นระบบดาวคู่นั้นเอง พวกมันยังเปิดเผยถึงการกระจัดกระจายของดาวฤกษ์สีน้ำเงินที่มีอายุน้อยและเป็นดาวฤกษ์มวลมากที่เห็นได้ในกระจุกดาวทรงกลม ซึ่งเราคิดว่าจะพบแต่ดาวฤกษ์อายุมากและมีอายุมากกว่าดวงอาทิตย์ของเราถึงสองเท่าด้วยซ้ำไป คิดกันว่าดาวฤกษ์สีน้ำเงินที่กระจัดกระจายอยู่นี้กำเนิดจากการรวมกันของดาวฤกษ์อื่นหรือเกิดจากการชนกันของดาวฤกษ์ที่อยู่กันอย่างหนาแน่นในใจกลางของกระจุกดาวทรงกลม ภาพรวมที่ให้ความละเอียดสูงนี้ได้แสดงลักษณะของดาวฤกษ์แดงในกระจุกดาวทรงกลมอายุมากเป็นก้อนสีเหลือง

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: Some 13,000 light-years away toward the southern constellation Pavo, the globular star cluster NGC 6752 roams the halo of our Milky Way galaxy. Over 10 billion years old, NGC 6752 follows clusters Omega Centauri and 47 Tucanae as the third brightest globular in planet Earth's night sky. It holds over 100 thousand stars in a sphere about 100 light-years in diameter. Telescopic explorations of the NGC 6752 have found that a remarkable fraction of the stars near the cluster's core, are multiple star systems. They also reveal the presence of blue straggle stars, stars which appear to be too young and massive to exist in a cluster whose stars are all expected to be at least twice as old as the Sun. The blue stragglers are thought to be formed by star mergers and collisions in the dense stellar environment at the cluster's core. This sharp color composite also features the cluster's ancient red giant stars in yellowish hues.

Tomorrow's picture: light-weekend