ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-07-04

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 July 4

M82: Starburst Galaxy with a Superwind

M82 : สตาร์เบิสท์กาแล็กซีกับกระแสลมอันรุนแรง

Image Credit & Copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.)

เรารู้จักกันในนามซิกก้ากาแล็กซีเนื่องจากคล้ายภาพที่เห็น M82 เป็นสตาร์เบิสท์กาแล็กซีและมีกระแสลมอันรุนแรง ในความเป็นจริงแล้วการที่จะแน่ใจว่าเกิดการระเบิดซุปเปอร์โนวาขึ้นและมีกระแสลมที่รุนแรงจากดาวฤกษ์มวลหนัก การปะทุของดาวฤกษ์ที่กำลังเกิดใน  M82 ได้สร้างกระแสการไหลของสสารขึ้น หลักฐานสำหรับการเกิดกระแสลมที่รุนแรงนี้อยู่ที่ใจกลางของกาแล็กซีซึ่งได้คลายปริศนาด้วยภาพถ่ายที่มีความคมชัดจากกล้องโทรทรรศน์ จากภาพรวมนี้ได้ดึงรายละเอียดของเส้นใยเปล่งแสงสีแดงเกิดจากก๊าซไฮโดรเจน ก๊าซบางส่วนในกระแสลมอันรุนแรง คือก๊าซมวลหนักจำนวนมากซึ่งเกิดจากดาวฤกษ์มวลหนัก จะหลุดออกจากกาแล็กซีไป จากภาพถ่ายในความยาวคลื่นสั้นด้วยการเปิดหน้ากล้องถ่ายภาพนานๆ ได้เปิดเผยลักษณะจางๆของส่วนที่คล้ายหมวกขึ้น กาแล็กซีนี้ตั้งอยู่ห่างออกไป  35,000 ปีแสง ทางซ้ายบนของกาแล็กซี ลักษณะหมวกที่เห็นนี้จะเป็นส่วนฮาโลของสสารในกาแล็กซี ที่ถูกกระตุ้นด้วยแรงกระแทกจากกระแสลมอันรุนแรง และรังสีอุลตร้าไวโอเลตที่มีความเข้มข้นสูงที่เกิดจากดาวฤกษ์มวลหนักที่เกิดใหม่ ในแกนกลางของกาแล็กซี จากการกระตุ้นของ  M82 การปะทุอย่างรุนแรงของดาวฤกษ์เกิดใหม่ใน M82 น่าจะอยู่ได้อย่างน้อย 100 ล้านปี   M82 นี้อยู่ห่างออกไปประมาณ  12 ล้านปี และอยู่ในซีกฟ้าเหนือ ตรงส่วนของกลุ่มดาวหมีใหญ่นั้นเอง

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: Also known as the Cigar Galaxy for its elongated visual appearance, M82 is a starburst galaxy with a superwind. In fact, through ensuing supernova explosions and powerful winds from massive stars, the burst of star formation in M82 is driving a prodigious outflow of material. Evidence for the superwind from the galaxy's central regions is clear in this sharp telescopic snapshot. The composite image highlights emission from long outflow filaments of atomic hydrogen gas in reddish hues. Some of the gas in the superwind, enriched in heavy elements forged in the massive stars, will eventually escape into intergalactic space. Including narrow band image data in the deep exposure has revealed a faint feature dubbed the cap. Perched about 35,000 light-years above the galaxy at the upper left, the cap appears to be galactic halo material ionized by the superwind shock or intense ultraviolet radiation from the young, massive stars in the galaxy's core. Triggered by a close encounter with nearby large galaxy M81, the furious burst of star formation in M82 should last about 100 million years or so. M82 is 12 million light-years distant, near the northern boundary of Ursa Major.

Tomorrow's picture: pixels in space