ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-06-26

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 June 26

M31: The Andromeda Galaxy

M31: กาแล็กซีแอนโดเมดา

Image Credit & Copyright: Lorenzo Comolli

แอนโดเมดาเป็นกาแล็กซีขนาดใหญ่ที่ใกล้กาแล็กซีทางช้างเผือกของเรามากที่สุด คิดกันว่ากาแล็กซีของเรามีความคล้ายคลึงกับกาแล็กซีแอนโดเมดา ซึ่งกาแล็กซีทั้งสองนี้อยู่ในกลุ่มกาแล็กซีเดียวกัน ดาวนับแสนล้านดวงได้ส่องแสงที่ฟุ้งกระจายกลายเป็นกาแล็กซีแอนโดเมดา แต่ดาวหลายๆดวงที่กระจายอยู่รอบๆกาแล็กซีแอนโดเมดานั้นเป็นดาวฤกษ์ในกาแล็กซีของเราที่อยู่ใกล้เรา แต่กลายเป็นภาพพื้นหลังไป บ่อยครั้งที่เราเรียกกาแล็กซีแอนโดเมดาว่า M31 เพราะว่ามันเป็นวัตถุที่ถูกจัดในลำดับที่ 31 โดยการจัดรายการวัตถุท้องฟ้าที่เห็นได้บนท้องฟ้าโดยเมอร์ซิเออร์ และ M31 อยู่ไกลออกไปจากเราประมาณสองล้านปีแสง แต่เราก็สามารถมองเห็นมันด้วยตาเปล่า ภาพ M31 ด้านบนนี้ถ่ายด้วยกล้องโทรทรรศน์ขนาดเล็ก ยังคงมีหลายอย่างเกี่ยวกับ M31 ที่เรายังไม่ทราบ อย่างเช่นการที่่มันมียอดตรงกลางถึงสองอัน

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: Andromeda is the nearest major galaxy to our own Milky Way Galaxy. Our Galaxy is thought to look much like Andromeda. Together these two galaxies dominate the Local Group of galaxies. The diffuse light from Andromeda is caused by the hundreds of billions of stars that compose it. The several distinct stars that surround Andromeda's image are actually stars in our Galaxy that are well in front of the background object. Andromeda is frequently referred to as M31 since it is the 31st object on Messier's list of diffuse sky objects. M31 is so distant it takes about two million years for light to reach us from there. Although visible without aid, the above image of M31 was taken with a small telescope. Much about M31 remains unknown, including how it acquired its unusual double-peaked center.

Tomorrow's picture: open space