ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-06-24

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 June 24

The Porpoise Galaxy from Hubble

กาแล็กซีปลาโลมาถ่ายด้วยกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิล

Image Credit: NASA, ESA, and The Hubble Heritage Team (STSci/AURA)

เกิดอะไรขึ้นกับกาแล็กซีกังหันนี้? เมื่อไม่กี่ร้อยล้านปีที่แล้ว NGC 2936 หรือสองกาแล็กซีใหญ่ที่แสดงด้านบน ยังเป็นกาแล็กซีกังหันปกติ หมุนรอบตัวเองพร้อมก่อกำเนิดดาวฤกษ์ขึ้นตามที่มันเป็น แต่แล้วมันก็เกิดเคลื่อนเข้าไปใกล้กาแล็กซี่ทรงรีมวลหนัก NGC 2937 ที่เห็นด้านล่างและมีกาแล็กซีปราดเข้าหา กาแล็กซีปลาโลมาถูกเรียกตามลักษณะที่เห็น NGC 2936 ถูกทำให้เปลี่ยนทิศทางการเคลื่อนที่ แล้วยังถูกดูดด้วยแรงโน้มถ่วงอีกด้วย จากภาพ จมูกของปลาโลมาเกิดจากการประทุแสงของดาวฤกษ์น้ำเงินที่เกิดใหม่อยู่ด้านซ้ายบนของกาแล็กซี ในขณะที่ใจกลางกังหันเป็นเสมือนตาปลาโลมา แต่เรายังมองมันเป็นนกเพนกวินที่กกไข่อยู่ จากการรวมกันของสองกาแล็กซีเรารู้จักกันในนาม Arp 142 ในมุมมองที่ซับซ้อนกว่านั้นเราจะเห็นแถบฝุ่นและดาวน้ำเงินสว่างบดบังกาแล็กซีทอดยาวเป็นแนวถึงด้านล่างขวา วัตถุ Arp 142ถูกถ่ายและพบรายละเอียดด้วยความบังเอิญจากกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิลเมื่อปีที่แล้ว  มันอยู่ห่างออกไปจากเราประมาณ 300 ปีแสง ในกลุ่มดาวไฮดา ในไม่อีกกี่พันล้านปีทั้งสองกาแล็กซีก็จะรวมตัวกันกลายเป็นกาแล็กซีเดียว

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: What's happening to this spiral galaxy? Just a few hundred million years ago, NGC 2936, the upper of the two large galaxies shown, was likely a normal spiral galaxy -- spinning, creating stars -- and minding its own business. But then it got too close to the massive elliptical galaxy NGC 2937 below and took a dive. Dubbed the Porpoise Galaxy for its iconic shape, NGC 2936 is not only being deflected but also being distorted by the close gravitational interaction. A burst of young blue stars forms the nose of the porpoise toward the left of the upper galaxy, while the center of the spiral appears as an eye. Alternatively, the galaxy pair, together known as Arp 142, look to some like a penguin protecting an egg. Either way, intricate dark dust lanes and bright blue star streams trail the troubled galaxy to the lower right. The above recently-released image showing Arp 142 in unprecedented detail was taken by the Hubble Space Telescope last year. Arp 142 lies about 300 million light years away toward the constellation, coincidently, of the Water Snake (Hydra). In a billion years or so the two galaxies will likely merge into one larger galaxy.

New Mirror: APOD now availble from Thailand in Thai and English
Tomorrow's picture: gigamars