ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-06-14

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 June 14

Sharpless 115

ซาร์ปเลส 115

Image Credit & Copyright: Bill Snyder (at Sierra Remote Observatories)

ตำแหน่งของ "ซาร์ปเลส 115" อยู่เหนือและตะวันตกของดาวดีเนบ ดาวสว่างที่สุดของกลุ่มดาวหงส์ เป็นนกหงส์ปรากฎอยู่บนท้องฟ้าของเรา นักดาราศาสตร์ชื่อ สจ๊วท ซาร์ปเลส ได้สร้างแคตตาล็อกขึ้น ใน .. 2502 สำหรับเนบิวลาเปล่งแสงที่มีไม่ค่อยสว่าง (ในลักษณะ Sh2-115) ที่เป็นกลุ่มก้อนโมเลกุลขนาดใหญ่ปรากฎบริเวณขอบนอกของกาแล็กซีทางช้างเผือกห่างออกไปประมาณ 7,500 ปีแสง มันเปล่งแสงได้จากไอออนของอะตอมไฮโดรเจน กำมะถัน และออกซิเจน ซึ่งเป็นสีที่ได้จากการรวมภาพของกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิล เนบิวลานี้เปล่งแสงได้เนื่องจากได้รับพลังงานจากดาวฤกษ์ร้อนในกระจุกดาวฤกษ์ ชื่อ "เบิคลี 90" (Berkeley 90) กระจุกดาวนี้มีอายุเกือบจะร้อยล้านปีหรือมากกว่านั้น และยังฝังตัวอยู่ในเนบิวลาซาร์ปเลส 115 นี้ โดยกล่มก๊าซและฝุ่นผงที่ให้กำเนิดมันรวมทั้งการแผ่รังสี ในกระจุกดาวนี้ได้หมดไปแล้ว ประมาณกันว่าระยะการเปล่งแสงของเนบิวลานี้กระจายไปไกลเกือบถึง 100 ปีแสง

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: Sharpless 115 stands just north and west of Deneb, the alpha star of Cygnus the Swan in planet Earth's skies. Noted in the 1959 catalog by astronomer Stewart Sharpless (as Sh2-115) the faint but lovely emission nebula lies along the edge of one of the outer Milky Way's giant molecular clouds, about 7,500 light-years away. Shining with the light of ionized atoms of hydrogen, sulfur, and oxygen in this Hubble palette color composite image, the nebular glow is powered by hot stars in star cluster Berkeley 90. The cluster stars are likely only 100 million years old or so and are still embedded in Sharpless 115. But the stars' strong winds and radiation have cleared away much of their dusty, natal cloud. At the emission nebula's estimated distance, this cosmic close-up spans just under 100 light-years.

Tomorrow's picture: light-weekend