ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-06-07

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 June 7

NGC 6903: The Butterfly Nebula

NGC 6302: เนบิวลาฝีเสื้อ

Image Credit: NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team

กระจุกดาวและเนบิวลาที่สว่างและมองเห็นได้ชัดบนโลกมักจะถูกตั้งชื่อตามดอกไม้หรือแมลง NGC 6302 ที่มีลักษณะคล้ายการกางปีกซึ่งกว้างออกไปไกลถึง 3 ปีแสงก็ถูกตั้งชื่อตามเช่นกัน ซากดาวฤกษ์ตรงใจกลางของเนบิวลาดาวเคราะห์นี้มีอุณหภูมิพื้นผิวประมาณ 250,000 องศาเซลเซียส พร้อมเปล่งรังสีเหนือม่วงออกมาแต่ก็ถูกบดบังด้วยก๊าซที่ล้อมรอบ รูปร่างที่สวยงามแบบใกล้ของเนบิวลานี้เกิดจากการระเบิดของดาวฤกษ์ ภาพนี้ถูกบันทึกไว้ในปี ..2552 ด้วยกล้องโทรทรรศน์อวกาศฮับเบิลโดยใช้เลนส์มุมกว้าง หมายเลข 3 ที่กระสวยอวกาศได้ทำการติดตั้งในการซ่อมบำรุงครั้งสุดท้าย โดยกลุ่มฝุ่นผงที่ฐานของเนบิวลาที่ล้อมรอบดาวฤกษ์ที่อยู่ใจกลางเห็นได้ในตำแหน่งตรงกลางภาพ มีไอออนของก๊าซส่องแสงสว่างตั้งแต่แนวเว้าไล่ไปตามขอบตลอดแนว และยังพบโมเลกุลของไฮโดรเจนในดาวฤกษ์ร้อนที่ถูกห่อหุ้มภายใต้ฝุ่นผง NGC 6302 อยู่ในกลุ่มดาวแมงป่องซึ่งห่างออกไปถึง 4,000 ปีแสง

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: The bright clusters and nebulae of planet Earth's night sky are often named for flowers or insects. Though its wingspan covers over 3 light-years, NGC 6302 is no exception. With an estimated surface temperature of about 250,000 degrees C, the dying central star of this particular planetary nebula has become exceptionally hot, shining brightly in ultraviolet light but hidden from direct view by a dense torus of dust. This sharp and colorful close-up of the dying star's nebula was recorded in 2009 by the Hubble Space Telescope's Wide Field Camera 3, installed during the final shuttle servicing mission. Cutting across a bright cavity of ionized gas, the dust torus surrounding the central star is near the center of this view, almost edge-on to the line-of-sight. Molecular hydrogen has been detected in the hot star's dusty cosmic shroud. NGC 6302 lies about 4,000 light-years away in the arachnologically correct constellation of the Scorpion (Scorpius).

Tomorrow's picture: Stereo Saturday