ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-06-06

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 June 6

Star Size Comparisons

เทียบขนาดของดาว

Video Credit & Copyright: morn1415 (YouTube)

ดวงอาทิตย์ของเราจะมีขนาดใหญ่แค่ไหนเมื่อเทียบกับดาวดวงอื่น? การเทียบขนาดของดาวเคราะห์กับดาวฤกษ์โดยไล่จากเล็กไปใหญ่ เป็นภาพวิดีโอที่น่าทึ่งและมียอดชมสูงมากบนยูทูบ วิดีโอที่แสดงด้านบนนี้เริ่มเปรียบเทียบจากดวงจันทร์ของโลก และเดินเรื่องไปเรื่อยๆ ด้วยการเพิ่มขนาดของดาวเคราะห์ในระบบสุริยะของเราไปจนถึงดวงอาทิตย์ ซึ่งนำมาเปรียบเทียบกับดาวฤกษ์สว่างเพื่อนบ้านในกาแล็กซีทางช้างเผือกหลายดวง ในตอนท้ายของวิดีโอจะพบดาวฤกษ์ที่ใหญ่ที่สุดที่เราทราบตอนนี้  และขนาดจริงๆของดาวเคราะห์ที่ใหญ่กว่าดวงอาทิตย์ เช่น บีเทลจุสซึ่งเราไม่สามารถบอกขนาดด้วยการสังเกตและวัดขนาดโดยตรงได้ เราทราบขนาดด้วยการศึกษาความสว่าง อุณหภูมิ และระยะห่างของมัน ถึงแม้ว่าวิดีโอที่น่าทึงนี้เป็นเครื่องมือเรียนรู้ขนาดของดาวใกล้เคียงขนาดจริง แต่แฟนของภาพดาราศาสตร์ประจำวันก็ควรจะหาประสบการณ์เพิ่มขึ้นและถ้าเป็นไปได้ที่จะช่วยสร้างวิดีโอที่ไม่มีข้อผิดพลาดและดีขึ้น ก็ขอความอนุเคราะห์บอกจุดในวิดีโอที่จะต้องปรับปรุงเข้ามา

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by Kanthanakorn Noysena | >

Explanation: How big is our Sun compared to other stars? In a dramatic and popular video featured on YouTube, the relative sizes of planets and stars are shown from smallest to largest. The above video starts with Earth's Moon and progresses through increasingly larger planets in our Solar System. Next, the Sun is shown along as compared to many of the brighter stars in our neighborhood of the Milky Way Galaxy. Finally, some of the largest stars known spin into view. Note that the true sizes of most stars outside of the Sun and Betelgeuse are not known by direct observation, but rather inferred by measurements of their perceived brightness, temperature, and distance. Although an inspiring learning tool that is mostly accurate, APOD readers are encouraged to complete the learning experience -- and possibly help make future versions more accurate -- by pointing out slight inaccuracies in the video.

Tomorrow's picture: the butterfly