ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-05-23

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 May 23

Messier 109

เมสิเออ 109

Image Credit & Copyright: Bob Franke

วัตถุ M 109 เป็นกาแล็กซีกังหันแบบมีแขนที่สวยงาม มันถูกจัดไว้ในชากเคลอะ เมสิเออแคตตาล็อก(Charles Messier's Catalogue)ลำดับที่ 109 ซึ่งเป็นแคตตาล็อกที่จัดกลุ่มเนบิวลาและกระจุกดาวสว่างที่ ซึ่งเป็นแคตตาล็อกที่นิยมมาก M 109 พบได้ที่ด้านล่างของกระบวยในกลุ่มดาวหมีใหญ่ ซึ่งอยู่ในกลุ่มดาวซีกฟ้าเหนือ ภาพกาแล็กซีเมื่อมองจากกล้องโทรทรรศน์จะเห็นแขนกังหันตัดผ่านใจกลางกาแล็กซี ทำให้ภาพเหมือนกับอักศรกรีก "เดต้า, θ”  ซึ่งเป็นสัญลักษณ์นี้เห็นได้บ่อยในคณิตศาสตร์ ใช้แทนความหมายของมุม M109 มีขนาดเชิงมุมเล็กมากบนท้องฟ้า มีระยะเชิงมุมประมาณ 7 ฟิลิปดา หรือ 0.12 องศา แต่ขนาดที่เล็กนี้กับมีเส้นผ่านศูนย์กลางใหญ่ถึง 120,000 ปีแสง และอยู่ไกลออกไป 60 ล้านปีแสง รับรู้ว่าวัตถุสว่างนี้เป็นสมาชิกของกระจุกกาแล็กซีของกลุ่มดาวหมีใหญ่ ในภาพมีดาวแฉกสามดวงเรียงกันในรูป ซึ่งปรากฏอยู่ด้านหน้าของ M109 หรือ NGC3992 แล้วยังมีกาแล็กซีขนาดเล็กจางๆสีฟ้าสามอันปรากฏอยู่ด้วย โดยมี UGC6969, UGC6940, UGC6923 เรียงจากซ้ายไปขวา ซึ่งสันนิษฐานว่ากาแล็กซีขาดเล็กทั้งสามนี้อาจจะเป็นบริวารของ M109

Explanation: Beautiful barred spiral galaxy M109, 109th entry in Charles Messier's famous catalog of bright Nebulae and Star Clusters, is found just below the Big Dipper's bowl in the northern constellation Ursa Major. In telescopic views, its striking central bar gives the galaxy the appearance of the Greek letter "theta", θ, a common mathematical symbol representing an angle. Of course M109 spans a very small angle in planet Earth's sky, about 7 arcminutes or 0.12 degrees. But that small angle corresponds to an enormous 120,000 light-year diameter at the galaxy's estimated 60 million light-year distance. The brightest member of the now recognized Ursa Major galaxy cluster, M109 (aka NGC 3992) is joined by three spiky foreground stars strung out across this frame. The three small, fuzzy bluish galaxies also on the scene, identified left to right as UGC 6969, UGC 6940 and UGC 6923, are possibly satellite galaxies of the larger M109.

Tomorrow's picture: moon caterpillar