ภาพเด่นประจำวัน NASA 2013-05-15

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2013 May 15

Kepler's Supernova Remnant in X-Rays

ซากเคปเลอร์ซุปเปอร์โนวาในช่วงรังสีเอกส์

Image Credit: X-ray: NASA/CXC/NCSU/M. Burkey et al. Optical: DSS

มันเกิดได้อย่างไร? การระเบิดของดาวบางชนิดจะได้เนบิวลารูปร่างแปลกๆ  แล้วแต่ว่าจะเป็นเป็นดาวชนิดไหน  ที่รู้จักกันในนาม "ซากเคปเลอร์ซุปเปอร์โนวา" แสงที่เกิดจากการระเบิดของดาวได้สร้างกลุ่มเมฆที่สว่างขึ้น การระเบิดของดาวฤกษ์พบครั้งแรกบนโลก ในปี ..1604 หรือประมาณ 400 ปี ที่แล้ว ซุปเปอร์โนวานี้ได้ให้กำเนิดดาวฤกษ์สว่างดวงใหม่ในช่วงต้นศตวรรษที่  17 สามารถสังเกตมันได้ในกลุ่มดาวคนแบกงู (Ophiuchus)  การระเบิดของซุปเปอร์โนวานี้ถูกศึกษาเป็นครั้งแรก โดยนักดาราศาสตร์ ชื่อ. โจฮานเนส เคปเลอร์ (Johannes Kepler) และนักดาราศาสตร์คนอื่นๆ ในยุคนั้น โดยปราศจากกล้องโทรทรรศน์ และการสำรวจท้องฟ้าก็เพื่ออธิบายและค้นหาเหล่าพวยเทพบนสวรรค์  ในต้นศตวรรษที่ 21 นักดาราศาสตร์ได้ศึกษาการขยายตัวของเศษก๊าซนี้อย่างต่อเนื่อง เพื่อทำความเข้าใจวิวัฒนาการของดาวฤกษ์ให้มากขึ้น และในปัจจุบันนี้เรามีกล้องโทรทรรศน์อวกาศสำหรับศึกษาซากเคปเลอร์ซุปเปอร์โนวาในย่านสเปคตรัม ภาพข้างบนเป็นภาพที่ถ่ายในช่วงรังสีเอกส์ ผสมกับภาพช่วงสายตามนุษย์ ซึ่งถ่ายไว้ด้วยกล้องโทรทรรศน์อวกาศ ชื่อว่า Chandra X-ray Observatory ภาพนี้แสดงการกระจายของสสาร ในลักษณะของซุปเปอร์โนวาแบบหนึ่งเอ (Type Ia Supernova) ซึ่งพบว่าการกระจายตัวนี้เกิดจากการระเบิดของดาวแคระขาวที่จะระเบิดขึ้นเมื่อมันดูดมวลจากดาวยักษ์แดง (ดาวคู่ของมัน) จนเกินขีดจำกัดจันทรเศขร (Chandraseckhar's limit) ซากเคปเลอร์ซุปเปอร์โนวานี้ อยู่ห่างไป 13,000 ปีแสง ซึ่งเป็นซุปเปอร์โนวาที่ปรากฏและเห็นได้ในกาแล็กซีทางช้างเผือกของเรา

Explanation: What caused this mess? Some type of star exploded to create the unusually shaped nebula known as Kepler's supernova remnant, but which type? Light from the stellar explosion that created this energized cosmic cloud was first seen on planet Earth in October 1604, a mere four hundred years ago. The supernova produced a bright new star in early 17th century skies within the constellation Ophiuchus. It was studied by astronomer Johannes Kepler and his contemporaries, without the benefit of a telescope, as they searched for an explanation of the heavenly apparition. Armed with a modern understanding of stellar evolution, early 21st century astronomers continue to explore the expanding debris cloud, but can now use orbiting space telescopes to survey Kepler's supernova remnant (SNR) across the spectrum. Recent X-ray data and images of Kepler's supernova remnant taken by the orbiting Chandra X-ray Observatory has shown relative elemental abundances typical of a Type Ia supernova, and further indicated that the progenitor was a white dwarf star that exploded when it accreted too much material from a companion Red Giant star and went over Chandrasekhar's limit. About 13,000 light years away, Kepler's supernova represents the most recent stellar explosion seen to occur within our Milky Way galaxy.

Cosmonova: APOD editor to speak in Sweden on May 28
Tomorrow's picture: pixels in space