ภาพเด่นประจำวัน NASA 2014-04-09

Astronomy Picture of the Day

Discover the cosmos! Each day a different image or photograph of our fascinating universe is featured, along with a brief explanation written by a professional astronomer.

2014 April 9

Two Rings for Asteroid Chariklo

พบวงแหวนรอบดาวเคราะห์น้อย Chariklo
Video Illustration Credit: Lucie Maquet, Observatoire de Paris, LESIA

เมื่อวันที่ 26 มีนาคม 2014 นักดาราศาสตร์ประกาศว่าได้ค้นพบวงแหวนรอบดาวเคราะห์น้อย ชื่อ Chariklo เป็นครั้งแรก มีวงโคจรระหว่างดาวเสาร์และยูเรนัส ซึ่งถูกค้นพบโครงการ Spacewatch เมื่อวันที่ 15กุมภาพันธ์ 1997 ดาวเคราะห์น้อย Chariklo ได้รับการยืนยันว่าเป็นวัตถุที่มีขนาดเล็กที่สุดในระบบสุริยะ ที่มีวงแหวนอยู่รอบๆ คล้ายกับดาวเคราะห์ก๊าชขนาดใหญ่ในระบบสุริยะ เช่น ดาวเสาร์และดาวยูเรนัส

จากการศึกษานักดาราศาสตร์ได้ใช้กล้องโทรทรรศน์ขนาดใหญ่ 7 กล้อง ของหอดูดาวทางตอนใต้ของสหรัฐอเมริกา ในการศึกษาสำรวจวงแหวนดาวเคราะห์น้อยนี้ โดยพบว่าดาวเคราะห์น้อย Chariklo น่าจะมีความขนาดเส้นผ่านศูนย์กลางประมาณ 250 กิโลเมตร และพบว่าวงแหวนของดาวเคราะห์น้อยดวงนี้มีความหนาประมาณ 7 กิโลเมตร กว้างประมาณ 3 กิโลเมตร ประกอบด้วยอนุภาคขนาดเล็กจำนวนมาก โดยอนุภาคในวงแหวนส่วนใหญ่เป็นน้ำแข็ง มีบางส่วนที่เป็นเศษเล็กเศษน้อยของหิน ฝุ่นและสสารอื่น

< | Thai mirror hosted by NARIT, translated by NARIT | >

Explanation: Asteroids can have rings. In a surprising discovery announced two weeks ago, the distant asteroid 10199 Chariklo was found to have at least two orbiting rings. Chariklo's diameter of about 250 kilometers makes it the largest of the measured centaur asteroids, but now the smallest known object to have rings. The centaur-class minor planet orbits the Sun between Saturn and Uranus. The above video gives an artist's illustration of how the rings were discovered. As Chariklo passed in 2013 in front of a faint star, unexpected but symmetric dips in the brightness of the star revealed the rings. Planetary astronomers are now running computer simulations designed to investigate how Chariklo's unexpected ring system might have formed, how it survives, and given the asteroid's low mass and close passes of other small asteroids and the planet Uranus, how long it may last.

Tomorrow's picture: open space